سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

اهمیت سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

با توجه به زیاد بودن احتمال وقوع اتش سوزی در اتاق سرور بنابراین پیاده سازی یک سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا برای هر سازمانی اتاق سرور از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اسیب به اتاق سرور به خاطر اتش سوزی خسارت های جبران ناپذیری بر جایی خواهد گذاشت بنابراین طراحی سیستم اعلاو و اطفاء حریق اتاق سرور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و جزو اصول اولیه است. از جمله استانداردهایی که برای ساخت اتاق سرور مورد استفاده قرار می گیرد می توان به استانداردهای TIA 942 ،ISO 27000، NFPA75 و IP اشاره کرد. هنگام بروز حریق در اتاق سرور ( دیتاسنتر) توسط سایر دستگاهها در ابتدا اعلام شده و در صورت تشخیص گاز درون محیط برای اطفاء حریق اتاق سرور مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور (دیتاسنتر)

۱-مرکز کنترل اعلام و اطفاء حریق: مرکز کنترل اعلام و اطفاء حریق شامل سه بخش اعلام و یک بخش اطفاء می باشد که فعال شدن و به کار افتادن هر یک از بخش ها باعث فعال شدن سیستم اعلام حریق و به صدا در آمدن آژیر اعلام حریق می شود و در صورت عمل کردن دو بخش بطور همزمان،سیستم اطفاء حریق فعال شده و گاز FM200 در محیط پخش خواهد شد.

۲-دتکتور دودی: کارکرد دتکتورهای دودی به این شکل است که دود حاصل از آتش با غلظت به سمت سقف آمده و توسط دتکتور دودی تشخیص داده می شود و سپس از دتکتور به سمت مرکز کنترل آلارم حریق فرستاده می شود. دکتور دودی یکی از تجهیزات اعلام حریق است.

۳-شستی اعلام حریق: این دستگاه که نیازمند فشار مکانیکی روی شستی است .هنگام ایجاد حریق در اتاق سرور اگر اپراتور در دیتا سنتر حضور داشته باشد می‌تواند قبل ازاعلام حریق توسط سیستم با فشردن دکمه شستی اعلام حریق را به صورت دستی به دستگاههای اطفای حریق اتاق سرور اعلام کند و از اتلاف زمان جلوگیری کند.

۴-آژیر اعلام حریق: درصورت بروز حریق در هر یک از بخش ها آژیر اعلام حریق به صدا در آمده و تمامی افراد را از وجود حریق با خبر می کند.

۵-دستگاه تلفن کننده: در مواقعی که در داخل اتاق سرور حریقی رخ میدهد و شخصی در داخل اتاق نباشد و یا حریق در نیمه شب و غیر از ساعات اداری یا کاری رخ دهد این دستگاه می تواند بصورت خودکار با مراکز اتش نشانی و مسئولان مربوطه تماس گرفته و انهارا از بروز اتش سازی مطلع کند. امکان واردکردن تا ۲۰ شماره تلفن در حافظه دستگاه میسر می باشد.

۶-سیستم Air sampling (دتکتور مکنده): این سیستم از یک محفظه اصلی و لوله های هوا متصل به آن تشکیل شده است و روش کار آن به این صورت است که محفظه اصلی بر روی دیوار نصب شده و از آن به بالای رک ها لوله کشی و در فواصل معین روی لوله نیز سوراخ هایی تعبیه می شود.

این دستگاه با مکش هوای داخل رک ها به داخل محفظه خود، دود و میزان آن در هوا را اندازه گیری می‌کند که این کار به صورت پیوسته و آنلاین انجام می شود. سپس با بررسی دود اگر میزان غلظت ان بالا باشد اعلام اتش سوزی به مرکز کنترل اعلام حریق میکند.

در اتاق سرور با توجه به تجهیزات مستقر در محل سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی مناسب ترین گزینه خواهد بود.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز