انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان

یکی تجهیزات اطفا حریق که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ کپسول آتش نشانی است. کپسول های آتش نشانی را معمولاً در کنار درب یا روی دیوار نصب می کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان صحبت کنیم. کپسول آتش نشانی در بین اکثر مردم به شکل استوانه ای و قرمز رنگ شناخته شده است. اما در واقع کپسول آتش نشانی در طرح ها، رنگ های متنوع و البته با کاربردهای متفاوتی تولید می شود. توجه داشته باشید همیشه راهنمای استفاده از کپسول آتش نشانی همراه آن است. دفترچه یا کارت راهنمای تصویری و نوشتاری استفاده از کپسول آتش نشانی در کنار کپسول قرار دارد.

البته برچسب راهنما روی بدنه کپسول هم چسبیده است. انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان به کار گرفته می شود. در واقع هر قسمت یا بخش باید کپسول آتش نشانی با کاربری مخصوص خودش را استفاده کند. کپسول های آتش نشانی ظرفیت های محدود و البته مختلف دارند و در اندازه های مختلف تولید می شود. برای نصب کپسول آتش نشانی در بیمارستان باید بر اساس مساحت محیط، حجم و نوع مواد قابل اشتعال وزن و نوع کپسول آتش نشانی را مشخص کرد. کپسول های آتش نشانی را تا وزن ۱۴ کیلو گرم به صورت دستی و وزن های بالاتر به صورت چرخ دار طراحی می کنند.

 معرفی انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان

هر چه قدر وزن کپسول بالاتر باشد طبیعتاً مساحت تحت پوشش آن بیشتر خواهد بود. به طور کلی انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان عبارت اند از:

  • کپسول آتش نشانی آبی
  • کپسول آتش نشانی دی اکسیدی
  • کپسول آتش نشانی فوم
  • کپسول آتش نشانی شیمایی خشک
  • کپسول آتش نشانی شیمایی خیس

معرفی انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان

در قسمت قبل انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان را نام بردیم. همچنین گفتیم هر کپسول آتش نشانی کاربرد خاص خود را دارد. اگر با توجه به کاربری کپسول آتش نشانی از آن استفاده نشود، ممکن است به جای خاموش کردن آتش، آتش را زیادتر کند و حتی خطرات دیگر هم داشته باشد. در ادامه کاربردها و معرفی انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان را خواهیم گفت:

کپسول آتش نشانی آبی برای بیمارستان

کپسول آتش نشانی آبی برای بیمارستان

این نوع کپسول به وسیله ی گاز، آب را با فشار زیاد به روی آتش می ریزید. خاموش کننده آبی برای آتش سوزی سری A از جمله چوب، کاغذ، پارچه، کارتن، چوب و.. استفاده می شود. این نوع کپسول ها حاوی هیچ گونه مواد مضری نیست و مناسب برای بیمارستان ها است. کپسول آتش نشانی آبی علاوه بر خاموش کردن آتش، از احتراق مجدد آتش هم جلوگیری می کند.

کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن برای بیمارستان

این نوع کپسول ها اکسیژن آتش را به وسیله ی دی اکسید کربن، خنثی می کند و مانع گسترش آتش می شود. از این نوع کپسول برای سرکوب کردن مایعات قابل اشتعال و منابع احتراق مثل الکل، روغن، بنزین و.. استفاده می شود. کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن برای آزمایشگاه ها و اتاق سرور و در کال مکان های که تجهیزات الکتریکی و ابزار آلات برقی و مایعات قابل اشتعال دارند؛ نصب می شود.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز برای بیمارستان

کپسول آتش نشانی فوم یا کپسول پودر و گاز برای مواد قابل اشتعال مانند چوب، کاغذ، الیاف، پارچه استفاده می شود. البته برای مایعات قابل اشتعال مانند روغن، بنزین، الکل و همچنین برای وسایل برقی هم می توان از این نوع کپسول استفاده کرد.

کپسول آتش نشانی شیمایی خشک

کپسول آتش نشانی شیمایی خشک

از نوع کپسول ها برای خاموش کردن انواع آتش استفاده می شود. البته در صورت استفاده از این نوع کپسول در بیمارستان باید مرتباً بررسی شود تا زبانه ی آن گیر نکرده باشد. در صورت گیر کردن ضامن و زبانه ی این نوع کپسول بسیار خطرناک است.

کپسول آتش نشانی شیمیایی خیس

از این نوع کپسول برای مهار آتش سوزی مبلمان چرمی و روغن های پخت و پز در آشپزخانه استفاده می شود. توجه داشته در زمان آتش سوزی گازهای قابل اشتعال و آتش سوزی الکتریکی استفاده از این نوع کپسول بسیار خطرناک است.

سخن آخر

با توجه به حساسیت بیمارستان باید از یک متخصص برای انتخاب کپسول آتش نشانی در بیمارستان کمک بگیرید. نوع کپسول، طرح و سایز کپسول و حتی فاصله ی مناسب بین دو کپسول را بهتر است متخصص تعیین کنند. شرکت تجهیزات آتش نشانی اینتر اسپایر انواع تجهیزات آتش نشانی را به صورت اینترنتی به فروش می رساند. البته به صورت حضوری هم می توانید برای خرید تجهیزات آتش نشانی اقدام کنید. کارشناسان اینتر اسپایر برای خرید و استفاده از کپسول های آتش نشانی و دیگر تجهیزات آتش نشانی آماده مشاوره دادن و کمک به شما عزیزان هستند.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز