انواع کپسول آتش نشانی و کاربرد آن

کپسول های آتش نشانی بر اساس مواد ضد حریقی که در آن ها وجود دارند تقسیم بندی می شوند.

  • کپسول آتش نشانی پودر و گاز

این کپسول ها برای مقابله با آتش سوز هایی ناشی از مایعات، گاز های اشتعال زا و نقص الکتریکی مناسب هستند. بهترین نوع کپسول شامل پودر و گاز است و دارای چند کلاس مختلف است. این نوع کپسول ها دارای برچسب هایی به رنگ آبی هستند.

  • کپسول CO2

برای خاموش کردن آتش سوزی های الکتریکی از این نوع کپسول استفاده می کنند. اتاق های سرور رایانه ها به این نوع از کپسول ها مجهز هستند. مکانسیم عمل این نوع کپسول ها به گونه ای است که با جابه جایی اکسیژن باعث خفه شدن آتش می شود.

  • کپسول فوم

بهترین گزینه برای آتش سوز های خشک مانند چوب، پارچه و ... استفاده از این نوع کپسول است.  این نوع کپسول ها اثر خنک کنندگی دارند. زمانی که محتوی درون آن روی آتش می ریزد مانعی را بین آتش و شی ایجاد می کند. این کپسول ها دارای برچسب کرم رنگ هستند.

  • کپسول آب و گاز

برای خاموش کردن مواد جامد و خشک استفاده می شود و دارای برچسب قرمز رنگ است.

  • کپسول شیمیایی مرطوب

برای خاموش کردن آتش گرفتگی ناشی از روغن و سایر سوخت های مشابه به کار می رود و دارای برچسب زرد رنگ است.

  • کپسول بیوورسال

مواد حاوی این نوع کپسول مواد طبیعی است و به عنوان خاموش کننده دوستدار محیط زیست معرفی می شود. این نوع کپسول ها دارای  رنگ آبی روشن هستند.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

جدول انواع کپسول آتش نشانی

کلاس F

کلاس E

کلاس D

کلاس C

کلاس B

کلاس A

 

ندارد

دارد

دارد

دارد

دارد

دارد

کپسول پودر و گاز

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

دارد

دارد

کپسول CO2

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

دارد

دارد

کپسول فوم

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

دارد

کپسول آب و گاز

دارد

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

دارد

کپسول شیمیایی مرطوب

 

ندارد

ندارد

ندارد

دارد

دارد

کپسول بیوورسال

نوع دیگری از تقسیم بندی کپسول ها نیز وجود دارد که آن ها را بر اساس وزنشان تقسیم بندی می کنند. گستره وزنی این کپسول  بسیار بالاست و شما می توانید کپسول هایی با وزن 1 کیلوگرم تا 50 کیلوگرم را در بازار پیدا کنید. عوامل متفاوتی باعث ایجاد آتش سوزی می شوند و وظیفه یک کپسول آتش نشانی این است که بتواند با اطفا حریق میزان خسارت های مالی و جانی را تا حد زیادی کاهش دهد.

با توجه به اینکه منشا آتش سوزی چه است، نوع کپسول آتش نشانی نیز متفاوت است. به طور مثال اگر در محل کار شما احتمال احتراق با اشیا خشک بیشتر است باید از کپسولی استفاده کنید تا بیشترین کارآیی را در خاموش کردن آتش داشته باشد از این رو شناخت کلاس های مرتبط با آتش سوزی در انتخاب نوع کپسول بسیار موثر است. با دانستن رنگ و برچسب روی کپسول ها آتش نشانی می توانید محتوی درون آن ها را تشخیص دهید و انتخاب بهتری داشته باشید.

نحوه عملکرد انواع کپسول آتش نشانی

نحوه عملکرد انواع کپسول آتش نشانی

حریق با همکاری چهار رکن اصلی که شامل سوخت، حرارت، اکسیژن و واکنش زنجیره ای است شروع می شود و ادامه می یابد. هر کپسول آتش نشانی در هر نوعی که باشد با مهار یکی از موارد بالا می تواند به قطع و یا عدم انتشار آتش کمک کند اما در نظر داشته باشید که هر نوع آتش سوزی ساده و کوچک نیست. به طور مثال در مشاغل صنعتی که در معرض احتمال حریق هستند ابتدا باید نوع آتش تعیین شود و بعد مکان های مورد نظر با استفاده  کپسول مناسب، تجهیز شوند.

نکته قابل توجه درباره محل قرارگیری کپسول های آتش نشانی این است که باید در جای مناسب نگهداری شوند. برای انتخاب محل مناسب ابتدا باید خطر آتش سوزی ارزیابی شود. بعد از ارزیابی کردن می توان مناسب ترین مکان برای نصب کپسول آتش نشانی را پیدا کرد. در بسیاری از موارد  و در مقابله اولیه با آتش می توان از اسپرینکلر استفاده کرد اما داشتن یک کپسول آتش نشانی مناسب برای پشتیبانی بسیار ضروری است.

معمولا طبق استاندارد هایی که سازمان آتش نشانی در نظر گرفته است در هر ساختمان مکان مشخصی برای نصب کپسول های آتش نشانی در نظر گرفته می شود. به طور مثال در ساختمان هایی بیشتر از 5 طبقه کپسول های آتش نشانی در لابی یا پاگرد بین طبقات نصب می شوند تا دسترسی به آن ها راحت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان تجهیزات آتش نشانی اینتر اسپایر تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز