مایع داخل اسپرینکلر چیست

اسپرینکلر یا همان پاشنده آب، یکی از سیستم های اطفاء حریق است که می تواند برای خاموش یا کنترل کردن حریق در خانه ها و ساختمان های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم از سوی سازمان آتش نشانی، برای ساختمان های جدید جدید مورد استفاده قرار می گیرد تا مردم بتوانند از مزایای استفاده از این سیستم اطفای حریق در خانه های مسکونی و فضاهای تجاری و اداری بهره مند شوند. اگر به سقف ساختمان های جدید نگاه کرده باشید، حتما این سیستم را که در سقف نصب شده است، را مشاهده کرده اید. ولی موضوعی که همیشه برای افراد مورد ابهام بوده و هست این است که مایع داخل اسپرینکلر چیست و چه تاثیری روی اطفاء حریق دارد؟

با توجه به اینکه داشتن اطلاعات در این زمینه، می تواند به شما کمک کند تا با اساس کار پاشنده آب در سیستم های اطفای حریق آشنا شوید، در ادامه در مورد مایع داخل پاشنده آب بیشتر صحبت می کنیم.

مایع داخل اسپرینکلر و اساس کار آن

اساس کار اسپرینکلر، اطفای حریق و کاهش میزان حرارت تولیدی توسط آتش است. در واقع، این سیستم می تواند با داشتن یک مایع به خصوص، آتش ایجاد شده در یک مکان را کنترل کند و مانع از تشدید حریق در یک فضا شود. یکی از مهم ترین بخش های موجود در این سیستم، مایعی است که در داخل اسپرینکلر قرار داده شده است. این مایع می تواند کار اطفای حریق را به صورت اصولی انجام دهد.

مایع داخل اسپرینکلر و اساس کار آن

مایع داخل اسپرینکلر یک مایع فشرده است که در هر زمان که نیاز به خارج شدن آن باشد، می توان از آن بهره گرفت. در واقع، این مایع به کار رفته در داخل محفظه پاشنده آب دارای دو فاز مایع و گاز است که این دو فاز با داشتن عملکرد خاص، می توانند در زمان بالا رفتن حرارت محیط، کار مدیریت حریق را انجام دهند. اساس عملکرد مایع داخل اسپرینکلر بدین گونه است که ابتدا فاز مایع منبسط می شود. دلیل انبساط فاز مایع، بالا رفتن دمای اطراف حباب داخل این محفظه است. در این صورت فاز مایع منبسط می شود و موجب متراکم تر شدن فاز گاز می شود. همانطور که می دانید هر چقدر فاز گاز متراکم تر شود، می تواند راحت تر به فاز مایع تبدیل شود. از طرفی متراکم تر شدن فاز گاز، می تواند دلیلی برای فشرده شده فاز مایع تولید شده نیز شود.

هر چقدر دما افزایش پیدا کند و فاز مایع انبساط بیشتری داشته باشد، احتمال فشرده شدن فاز گاز نیز افزایش پیدا می کند. در این صورت فشار زیادی به حباب وارد می شود و به صورت ناگهانی می ترکد. در این صورت است که مایع فشرده درون اسپرینکلر با فشار زیادی از داخل حباب خارج می شود و کار اطفای حریق انجام خواهد شد.

منظور از مایع داخل دستگاه اسپرینکلر چیست؟

منظور از مایع داخل دستگاه اسپرینکلر چیست؟

حال که با اساس کار مایع داخل دستگاه اسپرینکلر آشنا شدید، احتمالا متوجه هستید که این در واقع فاز مایع به کار رفته در این دستگاه، عملکرد خاصی در حوزه اطفای حریق ندارد. در واقع این فاز گاز است که می تواند با فشرده شدن به فاز مایع تبدیل شود و مراحل اطفای حریق را انجام دهد. بنابراین، منظور از مایع داخل دستگاه اسپرینکلر همان ترکیب فاز مایع و گازی است که با کمک یکدیگر، می توانند یک مایع فشرده و مناسب را برای خروج از سیستم اطفای حریق یا پاشنده آب را تولید کنند. بدیهی است که اگر فاز مایع موجود در دستگاه به خوبی منبسط نشود، احتمال اینکه هیچ مایعی از پاشنده آب اطفای حریق خارج نشود، وجود دارد.

به همین خاطر است که در دماهای پایین حریق، این دستگاه ها نمی توانند آب را به سمت خارج هدایت کنند. چون میزان بالا رفتن دمای آن ها بسیار کم و تا حد منبسط شدن مایع داخل دستگاه اسپرینکلر نیست. شما عزیزان می توانید خرید اسپرینکلر خود را از سایت تجهیزات آتش نشانی اینتر اسپایر انجام دهید. اگر در مورد این محصول سوالی دارید، نگران نباشید؛ کارشناسان ما به شما مشاوره رایگان پیش از خرید می دهند تا با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز