تفاوت فایرباکس و هوزریل

ممکن است در هر زمان و موقعیتی با خطر آتش‌سوزی مواجه شوید. باید برای مهار کردنش راه‌حل مناسبی داشته باشید. بهترین راهکار جهت مقابله با آتش‌سوزی در منازل و اماکن اداری، نصب جعبه آتشنشانی یا فایرباکس است. فایرباکس‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. ما در این مقاله علاوه بر معرفی این تجهیزات به بررسی تفاوت فایرباکس و هوزریل می‌پردازیم.

فایرباکس چیست؟

به جعبه تجهیزاتی که به منظور اطفاء حریق در منازل مسکونی، اداره‌ها، انبارها و واحدهای صنعتی نصب می‌شود فایرباکس می‌گویند. در فایرباکس وسایل مختلفی مانند شلنگ مخصوص از جنس کنف یا پرلون، قرقره، نازل، شیرفلکه و اتصالاتی مانند کوپلینگ و هیدرات وجود دارد.

جعبه‌های آتشنشانی بر اساس محل قرارگیری به دو دسته روکار و توکار تقسیم می‌گردند. مدل روکار بر روی دیوار و حدود 130 سانتی‌متر بالاتر از کف زمین قرار می‌گیرد. مدل توکار نزدیک به 70 سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین و بر روی دیوار تعبیه می‌شود. محل نصب این جعبه‌ها معمولا راه‌پله‌های اضطراری، راهروها، پاگردها و کنار درب‌های ساختمان است.

فایرباکس‌ها معمولا به دو نوع سیستم آب متصل می‌شوند:

  • سیستم تر: جعبه‌هایی که به این سیستم وصل می‌شوند در زیرزمین یا روی پشت‌بام قرار می‌گیرند. این نوع جعبه‌های آتشنشانی به لوله‌کشی آب شهری متصل هستند و به محض باز کردن شیر، آب در شلنگ و نازل جریان می‌یابد.
  • سیستم خشک: این دسته از فایرباکس‌ها در طبقه همکف یا کنار درب ورودی ساختمان نصب می‌شوند و به آب شهری وصل نیستند. آب مورد نیاز این قبیل جعبه‌ها توسط ماشین‌های آتشنشانی تامین می‌گردد و به طور معمول آب در آن‌ها جریان ندارد.

فایرباکس چیست؟

هوزریل چیست؟

فایرباکس‌ها اشکال مختلفی دارند و با توجه به وسعت و نیاز هر ساختمان در دو نوع فایرهوز و هوزریل تولید می‌شوند. فایرهوز شامل شلنگی نواری‌شکل و با متراژ بالا است که برای خاموش کردن آتش‌های بزرگ به کار می‌رود.

نوع دیگری از فایرباکس‌ وجود دارد که در ساختمان‌های کوچک‌تر مانند منازل مسکونی و دفاتر اداری نصب می‌شود. در این جعبه‌ها شلنگی لاستیکی و منعطف قرار دارد که به دور قرقره‌ای مخصوص پیچیده شده‌است و آب مورد نیاز آن از طریق هرزگرد داخل قرقره تامین می‌گردد. به این نوع شلنگ، هوزریل می‌گویند. هوزریل طوری طراحی شده که به راحتی از دور قرقره باز می‌شود و در مواقع اضطرار به سرعت آتش را خاموش می‌کند. این وسیله برای تامین آب قابل دسترس و قابل کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرد.  شلنگ‌های آتشنشانی به دلیل وزن بالا و اینکه به سختی حمل می‌شوند، سرعت عمل آتشنشانان را پایین می‌آورند. هوزریل این مشکل را حل کرده‌است. این شلنگ‌ها قطر و متراژ کمتری دارند و از جنس pvc هستند که همین موضوع باعث شده نسبت به شلنگ‌های آتشنشانی سبک‌تر باشند.

هوزریل چیست؟

تفاوت هوزریل و فایرباکس در نوع قرقره‌ها

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هوزریل، قرقره است. این قطعه در عین حال که از شلنگ نگهداری می‌کند، منبع تغذیه آب نیز محسوب می‌شود. آب مورد نیاز هوزریل به وسیله هرزگردی که در میان قرقره وجود دارد و شلنگ به آن متصل است تامین می‌گردد. قرقره هوزریل از گره خوردن شلنگ جلوگیری می‌کند و استفاده از این ابزار را تسهیل کرده‌است. این قرقره به دو صورت ثابت یا به همراه بازوی چرخشی به دیوار نصب می‌شود. حالت دوم به حرکت آزادانه هوزریل به هر طرف کمک می‌کند. طراحی هوزریل به گونه‌ای است که شلنگ آن به راحتی از دور قرقره باز شده و فرآیند اطفاء حریق را سرعت می‌بخشد. برای استفاده از هوزریل نیاز نیست تمام شلنگ را از دور قرقره باز کنید. شلنگ هوزریل را می‌توان به راحتی و بلافاصله بعد از استفاده به دور قرقره پیچید.

سایز قرقره فایرباکس در مقایسه با هوزریل بیشتر است و امکان عبور حجم بیشتری از آب را فراهم می‌کند. استفاده از قرقره فایرباکس به آموزش نیاز دارد. مکانیزم فایرباکس به این صورت است که باید تمام شلنگ را بدون اینکه گره بخورد از دور قرقره باز کرد و سپس از آن برای خاموش کردن حریق استفاده کرد. همین موضوع باعث سخت شدن کاربری این مدل می‌شود. شلنگ فایرباکس باید بعد از استفاده حتما خشک و سپس به دقت دور قرقره پیچیده شود. نوع و جنس قرقره‌ها و همچنین اتصالات و شیرهای وصل‌شده به هر کدام نیز متفاوت است.

برای حفظ ایمنی و مقابله با خطر آتش‌سوزی باید در ساختمان‌ها فایرباکس نصب کرد. جعبه‌های آتشنشانی از نظر کاربرد، دسترسی به منبع آب و فضای ساختمان به انواع مختلفی از جمله هوزریل تقسیم می‌شوند. ما در این مقاله از تجهیزات آتشنشانی اینتر اسپایر تفاوت فایرباکس و هوزریل را مورد بررسی قرار دادیم.

 

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز