نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز

کپسول آتش نشانی پودر و گاز می تواند با استفاده از گاز، پودر را به بیرون پرتاب کرده تا حریق را مهار کند. در صورت استفاده نکردن از کپسول آتش نشانی پودر و گاز، باید سالی یک مرتبه یا حداکثر بعد از دو سال بررسی شود. بعد از بررسی در صورت نیاز باید گاز کپسول شارژ شود، گاز این کپسول ها از ازت یا دی اکسید کربن است. کپسول آتش نشانی پودر و گاز یکی از خاموش کننده های پر کاربرد در منازل و محیط کار هستند. کپسول های آتش نشانی پودر و گاز از قسمت های مختلفی ساخته شده است. بدنه، ساز و کار، عمل کننده، لوله لاستیکی، سر لوله پودر پاش یا نازل و لوله سیفون از قطعات کپسول آتش نشانی پودر و گاز هستند.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز به دو دسته بالن داخل یا بالن بغل تقسیم می شود. البته باید گفت کپسول آتش نشانی کارتریج دار بعد از اینکه وارد سیلندر شود برای استفاده دیگر نمی توان به آن اعتماد کرد. حتی اگر مقدار کمی از پودر آن استفاده شده باشد باید کارتریج آن تعویض شود. برای تعویض کارتریج باید ابتدا در پوش آن را باز کرده و آن را سروته کنید و اهرم را فشار دهید تا تمام گاز آن خارج شود و بعد از آن اقدام به تعویض کارتریج کنید. توجه عملیات تعویض کارتریج و تخلیه کامل کپسول آتش نشانی پودر و گاز را بهتر است متخصص این کار انجام دهد.

نحوه صحیح استفاده از کپسول های آتش نشانی پودر و گاز

کارشناسان ایمن سازان سپهر در کنار فروش کپسول و شارژ کپسول، آماده مشاوره و بررسی انواع کپسول به شما عزیزان و آموزش برای تخلیه کامل آن و دیگر موارد هستند. در ادامه نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی بالن بغل یا کارتریج بیرون و کپسول آتش نشانی بالن داخل یا کارتریج داخل را توضیح خواهیم داد.

نحوه صحیح استفاده از کپسول های آتش نشانی پودر و گاز

همان طور که در قسمت قبل گفته شد کپسول آتش نشانی پودر و گاز دو مدل است. نحوه استفاده هر کدام از دو مدل با هم متفاوت است. در ادامه نحوه صحیح استفاده از کپسول های آتش نشانی پودر و گاز در هر دو مدل را توضیح خواهیم داد.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز کارتریج داخل یا بالن داخل

گاز این نوع کپسول آتش نشانی پودر و گاز در یک سیلندر کوچک قرار دارد. سیلندر حاوی گاز هم در داخل کپسول و زیر یک در زیر در پوش قرار دارد، پودرها هم در پایین بدنه و در کپسول قرار دارد.

نحوه صحیح استفاده از کپسول های آتش نشانی پودر و گاز کارتریج داخل به شرح زیر است:
ابتدا کپسول را نزدیک آتش سوزی روی زمین گذاشته و ضامن یا محافظ را بیرون بکشید و اهرم را فشار دهید. با فشار دادن اهرم راه خروج گاز از داخل کارتریج باز می شود و وارد بدنه سیلندر می شود. بعد از آن باید با یک دست نازل را گرفته و با دست دیگر اهرم را را فشار دهید تا گاز با فشار زیاد پودرها را به بیرون پرتاب می کند تا روی حریق می پاشد تا آتش را مهار کند.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز کارتریج داخل یا بالن داخل

کپسول آتش نشانی پودر و گاز کارتریج بیرون یا بالن بغل

گاز این نوع کپسول در یک کارتریج خارج از استوانه ی کپسول است. در واقع مجرای خروجی گاز کارتریج به بدنه کپسول متصل می شود و عملکرد آن به سه روش ضربه ای، فلکه ای و اهرمی است. این نوع کارتریج ها مجهز به سوپاپ است و گاز آن فقط در صورت نیاز خارج می شود. نحوه صحیح استفاده از کپسول های آتش نشانی پودر و گاز کارتریج بیرون به شرح زیر است:  

  • ابتدا کپسول را نزدیک آتش سوزی روی زمین گذاشته و ضامن را آزاد کنید.
  • بعد از آن باید لوله پلاستیکی را از گیره خارج کنید و با دستگیره با هم نگه دارید.
  • بعد از آن شیر را باز کنید و در نوع ضربه ای باید ضربه بزنید.

توجه داشته باشید بدن، سر یا صورت خود را نباید در مسیر سوپاپ های خاموش کننده قرار دهید. در اختر باید با یک دست نازل را نگه دارید و با دست دیگر کپسول را بگیرید و با فشار اهرم نازل، پودر را بر روی آتش بپاشید.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز کارتریج بیرون یا بالن بغل

سخن آخر

برای کپسول های آتش نشانی پودر و گاز باید هر یک ماه یک دفعه درب سیلندر را باز کنید و از کلوخه نشدن پودرها مطمئن شوید. از سالم بودن لوله های لاستیکی و باز بودن خروجی سیلندر هم باید مطمئن شود. همچنین لازم است کارتریج را وزن کنید تا اگر شارژ آن کن نشده باشد. در صورتی که وزن کارتریج بیش از ده درصد کم شده باشد لازم است آن را مجدد شارژ کنید. شما می توانید سالی یک مرتبه یا بعد از دو سال در یک حریق آموزشی از کپسول و کارتریج استفاده کنید و آن را مجدد شارژ کنید

مجموعه تجهیزات آتش نشانی ایمن سازان سپهر ضمن شارژ و فروش کلیه تجهیزات آتش نشانی از جمله کپسول های آتش نشانی، آماده مشاوره به شما عزیزان است. در صورت نیاز به آموزش، مشاوره و... می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در سایت، با کارشناسان ایمن سازان تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

5/5
1 امتیاز