چه ساختمان هایی نیاز به اسپرینکلر دارند

اسپرینکلر چیست؟ چه ساختمان‌هایی نیاز به اسپرینکلر دارند؟ کدام ساختمان‌ها به سیستم‌های اطفای حریق نیاز دارند؟ بهتر است این سیستم را به صورت جداگانه خریداری کنیم یا آن را همراه با سیستم امنیتی بخریم؟ در ادامه این مقاله سعی کردیم به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهیم. تا انتهای این مقاله با اینتراسپایر همراه بمانید.

چه ساختمان هایی نیاز به اطفا حریق دارند

اگر بخواهیم به دید انسانی و فلسفی نگاه کنیم، تمام ساختمان‌ها به سیستم‌های اطفای حریق نیاز دارند. اما اگر به دید هزینه‌ها به این موضوع بنگریم، برخی ساختمان‌ها بیشتر از سایرین به این سیستم پیچیده (اسپرینکلر) نیاز دارند. ساختمان‌های تجاری تک واحد که بیش از ۵۰۰ متر مربع مساحت دارند، بهتر است از این سیستم استفاده کنند. اما اگر ساختمانی دارید که دارای یک راه ارتباطی با ساختمان کناری است، بهتر است این دو ساختمان را یکی در نظر بگیرید. یعنی اگر مجموع مساحت آن‌ها بیش از ۵۰۰ متر مربع شد، این ساختمان به یک اسپرینکلر نیاز دارد.

براساس قانون نصب سیستم اطفای حریق برای ساختمان‌های اداری که متراژ کل آن‌ها ۳۰۰ متر مربع و بیشتر است، به اسپینکلر نیاز دارند. البته به یاد داشته باشید که اگر این ساختمان‌ها دارای ورودی مشترک باشند، باید متراژ کل را در نظر بگیرید. اگر ساختمانی تجاری مسکونی دارید که بیش از سه طبقه از سطح زمین فاصله دارد، نصب سیستم اسپرینکلر اجباری است. همچنین در صورتی که متراژ کل ساختمان از ۳۰۰ متر مربع بیشتر شود، نصب این سیستم واجب است. در واقع از دید انسانی بهتر است روی تمام ساختمان‌های مسکونی از این سیستم استفاده کنید.

چه ساختمان‌هایی نیاز به اطفا حریق دارند

قانون نیز بر اهمیت استفاده از اسپرینکلر تاکید دارد. برطبق قانون هر ساختمان مسکونی که بیش از ۵ واحد دارد، باید به سیستم اسپرینکلر مجهز شود. تمام مواردی که در بالا اشاره کردیم بر طبق قانون باید رعایت شوند. اما برخی ساختمان‌ها نیز هستند که در هیچ کدام از این بندها نمی‌گنجند. بسیاری از این موارد، براساس کاربرد ساختمان در بندها نمی‌گنجند. بسیاری از ساختمان‌ها کاربری مختلط دارند. در صورتی که حتی یکی از این کاربری‌ها شامل بندهای بالا شود، بهتر است سیستم اطفای حریق را نصب کنید. البته از نظر قانونی بهتر است در این ساختمان‌ها سیستم به صورت یکپارچه طراحی و نصب شود. اما انتخاب نوع سیستم برعهده طراح است.

دلایل نیاز به سیستم اعلام حریق در ساختمان ها

سیستم اعلام حریق یکی از سیستم‌هایی است که این روزها در اکثر ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود. این سیستم زمان بیشتری برای انسان‌ها می‌خرد تا از آتش درون ساختمان فرار کنند. البته این روزها سیستم‌های اعلام حریق آنقدر پیشرفت کرده‌اند که در بسیاری از موارد خود عملیات خاموش کردن آتش را برعهده می‌گیرند. امروزه پس از چند قرن پس از ابداع این سیستم، سیستم اسپرینکلر به عنوان یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های اعلام حریق ساختمان‌ها شناخته شده است. این سیستم، یک سیستم پیچیده است که بر استفاده از آب مبتنی است. اما سیستم‌های اعلام و اطفای حریق متفاوتی هستند که براساس نیاز ساختمان انتخاب می‌شوند.

چه ساختمان‌هایی نیاز به اطفا حریق دارند

به طور کلی سیستم‌های اعلام حریق براساس سنسورهایی که دارند، دود را شناسایی کرده و به مردم زمان بیشتری برای فرار می‌دهند. اما سیستم‌های به روزتر از سنسورهای تشخیص گرما نیز برخوردارند. به طور کلی ساختمان‌هایی که محصولات ارزشمند در آن‌ها نگهداری می‌شود، بهتر است به این سیستم‌ها که اغلب گران‌تر هستند، استفاده کنند. سیستم‌های اعلام حریق امروزی طوری طراحی شده‌اند که شما را به سرعت آگاه می‌کنند. از این رو مراکزی که مخصوص نگهداری مواد و تجهیزات ارزشمند و کارخانه‌ای هستند، با نصب این سیستم‌ها می‌توانید از خسارت‌های ناشی از آتش بکاهید.

نکته مهم درباره اعلام حریق این سیستم‌ها، توانایی ارسال نوتیفیکشن یا پیام به تلفن همراه شماست. از نظر اقتصادی نیز نصب این سیستم‌ها مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. سیستم‌های اعلام حریق، جزئی از سیستم‌های امنیتی هستند که در ساختمان‌ها نصب می‌شوند. اما شما می‌توانید این سیستم‌ها را به صورت جداگانه نیز انتخاب و نصب کنید. شاید تصور کنید اگر این سیستم‌ها را به صورت جداگانه خریداری کنید، نصب آن‌ها سخت باشد. اما سیستم‌های اعلام حریق در ساختمان‌های امروزی طوری طراحی شده‌اند که به سادگی با یک دفترچه راهنما دکتورها را نصب کنید.

دلایل نیاز به سیستم اعلام حریق در ساختمان ها

انعطاف بالا در نصب سیستم‌های اطفای حریق موجب شده این سیستم‌ها امروزه محبوبیت بالایی داشته باشند. شاید زمانی که در ساختمان نیستید حریق اتفاق بیفتد. شاید در ساعات نیمه شب، زمانی که در خواب هستید حریق گریبان گیرتان شود. در این زمان سیستم‌هایی که به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات و جلوگیری از آتش سوزی هستند، خسارت‌ها را بسیار کاهش می‌دهند. تا به حال حساب کرده‌اید برای بیمه آتش سوزی چقدر هزینه می‌کنید؟ بیمه‌هایی که در بسیاری از موارد تلاش می‌کنند هزینه‌ای به شما پرداخت نکنند! اما اگر این هزینه را برای سیستم‌های اطفای حریق پرداخت کنید؛ پیش از وقوع مشکل از آن جلوگیری می‌کنید. 

اسپرینکلر نوعی سیستم اطفای حریق است. اما به راستی چه ساختمان‌هایی نیاز به اسپرینکلر دارند؟ کدام ساختمان‌ها از نظر قانون ملزم به استفاده از این محصولات هستند؟ در این مقاله از اینتراسپایر در تلاش است به تمام این سوالات پاسخ دهد. در ابتدای این مقاله به قانون‌های استفاده از سیستم اطفای حریق پرداختیم. پس از آن نیز به برسی دلایل نیاز به سیستم اعلام حریق در ساختمان‌ها اشاره کردیم. به نظر شما چه دلایل دیگری برای نصب این سیستم در ساختمان‌ها وجود دارد؟ ما آماده دریافت نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم. با ما در تماس بمانید! کارشناسان مجموعه تجهیزات آتش نشانی اینتر اسپایر برای خدمت رسانی حاضرند. 

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز