برای مقابله با آتش سوزی های کوچک و قابل کنترل، بهترین و استانداردترین روش، بهره گیری از کپسول آتش نشانی خواهد بود. با توجه به اینکه امروزه انواع کپسول های آتش نشانی را می توانید در اندازه های بزرگ و کوچک و در اماکن خانگی، دولتی و تجاری مشاهده کنید، نیاز است که آگاهی کامل نسبت به طرز استفاده از آن ها به دست آورید. همانگونه که می دانید به هنگام وقوع حادثه و آتش سوزی های کوچک به راحتی می‌توان در دقایق نخست از گسترش آتش جلوگیری نمود. کپسول های آتش نشانی یک وسیله کاربردی برای جلوگیری از گسترده تر شدن حریق هستند.

به همین علت بخش زیادی از افراد در خانه، اتومبیل و اماکن تجاری خود از یک کپسول آتش نشانی کوچک بهره می برند. با بررسی دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی متوجه می شویم که با رعایت نکات لازم به راحتی می توان از این وسیله کاربردی بهره گرفت. به طور معمول تمام کپسول های آتش نشانی حاوی یک عامل هستند که در یک مخزن تحت فشار و به صورت استوانه ای طراحی می شوند. برای خاموش کردن آتش نیاز است که عامل قرار گرفته شده درون مخزن تخلیه شود. با ما در مجموعه اینتراسپایر همراه باشید تا اطلاعات کافی به شما ارائه دهیم.

نخستین کار برای استفاده از کپسول آتش نشانی چیست

نخستین کار برای استفاده از کپسول آتش نشانی چیست

در هنگام مواجهه با آتش سوزی های کوچک به هیچ عنوان تمرکز خود را از دست ندهید. چنانچه به کپسول آتش نشانی دسترسی دارید، بهتر است که در گام نخست به استفاده از آن بپردازید. بر روی تمام کپسول های آتش نشانی و خاموش کننده ها یک پین قرار گرفته است. این پین را بر روی دسته آن می گذارند. با توجه به اینکه باید از تخلیه عامل قرار گرفته شده درون کپسول در مواقع غیر ضروری جلوگیری شود، این قطعه می تواند کاربردی باشد.

در گام بعدی کپسول آتش نشانی آماده خاموش کردن آتش و تخلیه شدن است. اطمینان به دست آورید که فرآیند مورد نظر را کاملا درست طی کرده اید. در قدم بعدی نیاز است که به گونه ای دستگاه را در دست بگیرید که نازل نسبت به دسته در فاصله ای دور داشته باشد. سپس به سمت حریق، شیلنگ خاموش کننده را بگیرید. در همین حین نیاز است که فشار لازم را بر روی اهرم قرار گرفته شده وارد نمایید. با توجه به نحوه ساخت کپسول آتش نشانی به راحتی می‌توانید با یک دست شیلنگ را هدایت کرده و با دست دیگر اهرم را بگیرید. دقت داشته باشید که باید شیلنگ را مستقیما به قسمت پایین آتش نگه دارید. این امر می تواند به شما کمک کند تا برای خاموش کردن آتش سوزی و اطفاء حریق به درستی عمل کنید.

 

چگونه از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی به شما کمک می‌کند که در شرایط حساس به راحتی بتوانید برای اطفاء حریق عمل کنید. اگر به دنبال استفاده از خاموش کننده هستید، تکنیک چهار مرحله ای را در نظر بگیرید. ابتدا در فاصله دو متری از آتش بایستید.

نخستین کار برای استفاده از کپسول آتش نشانی چیست

سپس قسمت پایین آتش را مورد هدف قرار دهید. اکنون می توانید ضامن کپسول را کشیده و باعث شکستن مهر و موم کپسول شوید. در گام بعدی برای آزاد شدن ماده خاموش کننده، اهرم را بفشارید. اکنون می توانید شیلنگ کپسول یا نازل تعبیه شده را به سمت چپ و راست و به صورت جارویی حرکت دهید.

ریشه آتش را نشانه بگیرید تا در سریعترین زمان حریق را کنترل کنید. چند نکته مهم را هنگام خاموش کردن آتش با استفاده از کپسول آتش نشانی در نظر داشته باشید. اگر آتش سوزی در یک ساختمان رخ داده است، در و پنجره ها را ببندید. با انجام این کار می‌ توانید آسان تر و سریعتر عمل خاموش کردن آتش را انجام دهید. دور کردن افراد از محل یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خاموش کردن آتش سوزی خواهد بود. حتی الامکان سعی کنید در هر طبقه از منازل مسکونی و ساختمان های تجاری حداقل یک کپسول آتش نشانی بگذارید. به هیچ عنوان خاموش کننده ها را در نزدیکی شومینه یا اجاق گاز قرار ندهید.

علاوه بر این در نزدیکی آشپزخانه سعی کنید یک کپسول آتش نشانی قرار دهید. با توجه به اینکه بخش زیادی از آتش سوزی ها در این بخش از منزل رخ می دهد، با انجام این کار می توانید به سرعت برای خاموش کردن آتش عمل نمایید. مجموعه تجهیزات آتش نشانی اینتراسپایر با هدف کمک به شما تلاش کرده است اطلاعات کافی را ارائه دهد.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز