توپ اطفای حریق چیست

یکی از تجهیزات آتش نشانی توپ اطفای حریق است که به دلیل عملکرد بسیار خوب کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. در نتیجه این سوال برای عموم پیش می آید که توپ اطفای حریق چیست؟ توپ اطفای حریق وسیله ای گوی مانند اتوماتیک برای خاموش کردن حریق است از این رو به آن توپ اطفای حریق می گویند. این محصولات قدرت بسیار بالایی در خاموش کردن آتش دارند علاوه بر این در پیشگیری از انتشار آتش و اعلام آتش سوزی نیز کاربرد دارند. عملکرد خودکار توپ اطفای حریق سبب شده این تجهیزات طرفداران بیشتری داشته باشند؛ زیرا هنگام آتش سوزی نیاز به اپراتور ندارند و به صورت اتوماتیک آتش را خاموش می کنند.

ظاهر توپ اطفای حریق کاملا شبیه به توپ های اسباب بازی است که طراحی منحصر به فردی دارند. این توپ ها در دمای بالای 70 درجه سانتی گراد منفجر می شوند و طی 3 تا 10 ثانیه به صورت اتوماتیک عمل می کنند. زمانی که توپ اطفای حریق فعال می شود صدای مهیب و پر قدرتی ایجاد می کند و هشداری به ساکنانی که در نزدیکی آتش سوزی اند می دهد تا از این حادثه مطلع شوند. عملکرد پر قدرت توپ اطفای حریق سبب شده از آن در آتش سوزی های وسیع نیز استفاده شود، در واقع در آتش سوزی هایی که حجم وسیعی دارند و امکان ورود به محدوده آتش برای اطفا حریق دستی وجود نداشته باشد از این توپ ها استفاده می کنند تا حجم آتش کم شده و امکان ورود فراهم شود.

گوی اطفاء حریق چیست؟

نصب توپ اطفای حریق اغلب توسط پایه های نگهدارنده فلزی انجام می شود، این پایه ها قابلیت نصب در هر مکانی را دارند. البته توجه کنید برای افزایش کارایی توپ اطفای حریق بهتر است از سطح زمین حدود نیم متر فاصله داشته باشد.

گوی اطفاء حریق چیست؟

نام گوی اطفای حریق برای افرادی که با تجهیزات آتش نشانی در ارتباط هستند بسیار آشنا است اما این سوال برای برخی افراد به وجود می آید که گوی اطفاء حریق چیست؟ در واقع گوی اطفاء حریق همان توپ اطفاء حریق است که به عنوان خاموش کننده حریق از آن استفاده می شود. گوی اطفاء حریق همانند کپسول آتش نشانی به وسیله پودر مخصوص آتش را خاموش می کند و به دلیل عملکرد اتوماتیک محبوبیت ویژه ای دارد. شکل ظاهری گوی اطفاء حریق به شکل کروی است و وزن آن تقریبا 1 تا 2کیلوگرم است. گوی اطفاء حریق جزء خاموش کننده های اتوماتیک و دستی طبقه بندی می شود که هم می توان آن را در مکان خاصی نصب کرد و هم می توان به صورت دستی آن را درون حریق انداخت و آتش را خاموش کرد.

این نوع خاموش کننده برای تمام 5 نوع آتش سوزی مناسب است و قابلیت پوشش دهی اطفا حریق را در فضای 3 متر مربع تا 9 متر مکعب دارد. گوی اطفاء حریق در محیط های مختلفی مانند زیرزمین ها، پارکینگ ها، رستوران ها، اتومبیل ها، منازل، مکان های عمومی و ... قابل استفاده است. گوی اطفاء حریق مزایای بسیاری مانند استفاده آسان، داشتن محتویات غیر سمی، مقاوم در برابر ضربه، قابل استفاده در دماهای مختلف، عدم حضور فرد در محل آتش سوزی، قیمت مناسب و ... دارد که محبوبیت و کاربرد این تجهیزات را دو برابر کرده است.

ویژگی های بهترین توپ اطفای حریق

ویژگی های بهترین توپ اطفای حریق

توپ اطفای حریق انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. از این رو در زیر به برخی از ویژگی های بهترین توپ اطفای حریق اشاره شده است:

  • جنس توپ بهتر است از پلاستیک ضد آب باشد تا در اثر رطوبت آسیبی به آن وارد نشود
  • وزن توپ اطفا باید پایین و کمتر از یک و نیم کیلوگرم باشد
  • پودر آتش نشانی باید در داخل توپ قرار گیرد و بعد از انفجار در فضایی به ابعاد 9 متر مکعب پخش می شود
  • این توپ باید حداقل حدود 5 سال عمر مفید داشته باشد
  • توپ اطفای حریق نباید به هیچگونه تعمیر، شارژ و حتی بازرسی نیاز داشته باشد
  • مواد استفاده شده در آن غیر سمی باشد تا ضرری برای انسان، حیوان و محیط زیست نداشته باشد
  • و ...

البته این ویژگی ها بسته به برند تولید کننده، کیفیت محصول و ... متفاوت هستند از این رو هنگام تهیه توپ اطفای حریق به این ویژگی ها دقت کنید تا خرید بهتری داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در سایت، با کارشناسان تجهیزات آتش نشانی اینتر اسپایر تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز