کپسول اتش نشانی از چه گازی پر شده

کپسول های آتش نشانی از اصلی ترین وسایل ایمنی بوده که حضور آن ها در اغلب سازه ها اجباری شده و در بسیاری از کشورها یکی از ملزومات هر ساختمانی است. این کپسول ها از محتوا و ترکیباتی برخوردار هستند که می توانند به خوبی از پس اطفاء آتش بربیایند و آتش را قبل از آنکه به دیگر قسمت های سازه برسد خاموش کنند. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که کپسول های آتش نشانی از چه گازی پر شده اند که به محض استفاده می توانند آتش را به اصطلاح خفه کنند؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

از چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده می شود؟

کپسول های آتش نشانی بسته به کاربردی که دارند انواع مختلفی دارند و هر چند که ماهیت مواد داخل آن ها مشابه است، اما ممکن است ترکیبات موادی که این کپسول ها از آن ها پر شده اند با همدیگر کاملاً متفاوت باشد. کپسول های آتش نشانی از دو ماده اصلی تشکیل شده اند:

  • گاز کربن دی اکسید
  • ازت یا همان هوای خشک

این دو ترکیب بلافاصله با عوامل تحریک زا آتش واکنش نشان می دهند و این عوامل را سریعاً سرکوب می کنند. البته گفتنی است که ترکیبات همه کپسول ها از گاز نبوده، بلکه برخی از کپسول ها حاوی مایع و پودر هستند. اگر کپسول های آتش نشانی از مایع پر شده باشند دیگر نمی توانیم در آن ها از گاز استفاده کنیم و برعکس این موضوع نیز صدق می کند به این صورت که اگر آنان از گاز پر شده باشند، نمی توان از مایعات برای پر کردن آن ها استفاده کرد.

از چه گازی در کپسول آتش نشانی استفاده می شود؟
علت این موضوع نیز این است که زمانیکه گاز در داخل کپسول حضور دارد هم دمای اتاق می باشد، حین فشار دادن اهرم توسط یک نیروی خارجی موقع حادثه، این گاز سریعاً سرد می شود. به همین خاطر اگر مایع و گاز در کنار یکدیگر حضور داشته باشند، موقع خروج گاز به دلیل کاهش چشمگیر فشار و دمای آن، مایع به نقطه انجماد خود می رسد و از این رو یخ می زند و از خروج گاز نیز ممانعت می کند. همین مسئله سبب می شود که خروج گاز با مشکل مواجه شود و عملیات اطفاء حریق نتواند به خوبی انجام شود.
این در حالی است که گاز دی اکسید کربنی که درون کپسول های آتش نشانی حضور دارد باید به خوبی خوبی حین اطفاء پرتاب می شود و روی آتش تأثیر بگذارد. ازت نیز به همین صورت اثر می گذارد، این گاز نیز حین آزاد شدن دچار کاهش دما می شود و جدا از کاهش دمای آتش، سبب خفه شدن عوامل تحریک زا آتش می شود.

نحوه استفاده از گاز CO2 در کپسول آتش نشانی

استفاده از گاز در کپسول های آتش نشانی بسیار شایع تر از استفاده از مایع در داخل کپسول های آتش نشانی است، به گونه ای که امروزه بیش از 80 درصد کپسول های آتش نشانی از گاز CO2  پر شده اند. اما به نظر شما نحوه استفاده از این گاز در کپسول های آتش نشانی به چه صورت است؟

نحوه استفاده از گاز CO2 در کپسول آتش نشانی

استفاده از گاز کربن دی اکسید درون کپسول های آتش نشانی به دو صورت است؛ گاه از این گاز برای کپسول های کاتریج بیرون و گاه برای کپسول های کاتریج داخل استفاده می کنند. کارتریج بیرون همانطور که مشخص است در قسمت خارجی محفظه اصلی که حکم خاموش کننده دارد قرار می گیرد، این کاتریج به شما کمک می کند تا فشار لازم برای خروج مواد خاموش کننده تأمین شود و شما بتوانید میزان خروج گاز را کنترل کنید. در نمونه کپسول های اتش نشانی که کاتریج مخصوص داخلی دارند به محض تحمیل فشار بر اهرم، راه خروجی محفظ باز می شود و مواد خاموش کننده به سمت بیرون با شتاب پرتاب می شوند.

از آنجاییکه برای پر کردن محفظه کپسول ها نیاز است که گاز دی اکسید کربن دستخوش تغییراتی شود، دمای این گاز به شدت کاهش می یابد و از این رو حین خروج از محفظه ذخیره نیز به دلیل کاهش فشار دمای آن کاهش می یابد. در حال حاضر هیچ گازی بهتر از گاز دی اکسید کربن برای پر کردن کپسول های آتش نشانی وجود ندارد و این گاز یکی از ایمن ترین گازهایی بوده که می توانیم برای خاموش کردن آتش از آن استفاده کنیم. در صورتی که هنوز به جواب سوالات خود در رابطه با این موضوع نرسیده اید، می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در سایت، با کارشناسان تجهیزات آتش نشانی اینتر اسپایر تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز