فوم های آتش نشانی

خصوصیات کلید فوم های آتش نشانی

یکی از بهترین و تاثیرگذارترین مواد که می توان از آن برای خاموش سازی آتش سوزی استفاده کرد فوم آتش نشانی می باشد که با ویژگی خاصی که دارد می تواند در زمینه اطفاء حریق کمک های زیادی به شما بکند، در ادامه ویژگی های مهم فوم های آتش نشانی را با هم بررسی می کنیم.

  • سرعت اطفاء حریق بالا در زمان استفاده
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و دمای بالای ایجاد شده در اثر آتش سوزی
  • فوم های آتش نشانی با سوخت ها و مایعات قابل اشعال مخلوط نمی شوند و به این صورت می توانیم از این مواد برای خاموش سازی آتش سوزی مایعات مشتعل استفاده کنیم.
  • استفاده از فوم های آتش نشانی باعث می شود که بخار های قابل اشتعال در اطراف آتش سوزی انتشار پیدا نکنند.
  • مایعات قابل اشتعال که قدرت حل کننگی بالایی دارند نیز نمی توانند با این فوم ها مخلوط شوند.

چند نوع فوم آتش نشانی داریم؟

  • فوم آتش نشانی پروتئینی
  • فوم آتش نشانی فلوئرپروتئین
  • فوم آتش نشانی فیلم ساز فلوئرپروتئینی
  • فوم آتش نشانی فیلم ساز آب دار
  • فوم آتش نشانی فیلم ساز آب دار مقاوم در برابر الکل
  • فوم های آتش نشانی مقاوم در برابر الکل با انبساط متوسط و بالا

کپسول آتش نشانی فوم

فوم آتش نشانی پروتئینی

بیشتر استفاده از فوم ها آتش نشانی پروتئینی برای خاموش کردن آتش سوزی هایی است که در اثر مایعات قابل اشتعال نفتی است، روند کارکرد این فوم ها به این صورت است که روی سطح مورد نظر که در حال سوختن است یک پوشش هماهنگ و پایدار ایجاد می کنند و آتش مورد نظر شما را به آهستگی خاموش می کنند. وقتی قصد استفاده از این کپسول آتش نشانی دارید باید به یاد داشته باشید که نازل یا همان شیلنگ آتش نشانی باید از نوع هواکشی باشد تا آن روند کف سازی و یا به زبان بهتر فوم سازی برای شما بهتر انجام شود. نحوه کار این فوم های آتش نشانی پروتئینی به این صورت است که ذرات پروتئینی موجود در فوم در اثر مجاورت با حرارت آتش سوزی تجزیه و خرد می شوند و روی سطح آتش را می پوشانند.

فوم آتش نشانی فلوئروپروتئینی

نام این فوم ها به انگلیسیFP(Fluoroprotein Foam)است و عملکرد آن به این صورت است که با اضافه کردن مواد شیمیایی به فوم آتش نشانی پروتئینی سرعت اطفا حریق آن را افزایش می دهیم و علاوه بر این امکان آتش سوزی مجدد را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. پودر اولیه برای آماده سازی این فوم ها را می توانید با آب عادی مخلوط کنید و نیاز به مایع خاصی برای انجام این کار نخواهید داشت، ولی باید از مخلوط شدن کامل پودر مورد نظر و آب مطمئن شوید.

نازل فوم آتش نشانی

فوم آتش نشانی فیلم ساز آب دار

نام لاتین این فوم های آتش نشانی (AFFF) Aqueous Film Forming Foam می باشد و روند کاری آنها به این صورت است یک لایه نازک که به آن فیلم می گوییم روی سطح مواد سوختنی پخش می کنند و همچنین باید به یاد داشته باشید که شما می توانید در کنار این فوم های آتش نشانی از پودر های آتش نشانی نیز استفاده کنید.

فوم آتشنشانی فیلم ساز فلوئرپروتئینی

نام این نمونه فوم آتش نشانی به انگلیسی (FFFP) Film Forming Fluoroprotein Foam می باشد و علاوه بر این که تمام خواص فوم های آتش نشانی فلو پروتئینی را دارد در زمان اطفا حریق مایعات اشتعال زا یک لایه نازک که به آن فیلم می گویند روی آتش سوزی ایجاد می کند که این موضوع علاوه بر اینکه اطفا حریق را انجام می دهد، باعث می شود که از آتش سوزی مجدد جلوگیری شود.

FFFP مواد ائلیه فوم آتش نشانی

فوم آتش نشانی فیلم ساز آب دار مقاوم در برابر الکل

این نمونه از فوم های آتش نشانی که با عنوان (AR-AFFF) Alchol Resistance -Aqueous Film Forming Foam نیز شناخته می شوند حاصل ترکیب چند نوع پلیمر های مصنوعی مخصوص و مواد شیمیایی هستند و حتی سوخت هایی که از آنها به عنوان حلال استفاده می شود نمی توانند اثر گذاری این فوم ها را از بین ببرند. در شرایط مشابهی که الان گفته ایم این فوم ها ماننده نمونه های قبلی فیلم ساز عمل می کنند، با این تفاوت که اگر شما بخواهید از این فوم های آتش نشانی برای خاموش کردن الکل استفاده کنید، این فوم ها یک لایه پلیمر ضیم بر روی الکل بوجود می آورد و از حل شدن لایه در الکل جلوگیری می کنند.

فوم فلوئوروپرتئینی فیلم ساز آب دار مقاوم در برابر الکل با انبساط بالا

این فوم ها با نام Alchohol Resistance Film Forming Fluoroprotein Foam(AR-FFFP) نیز می شناسند، حاصل ترکیب فوم های آتش نشانی فلوئوروپروتئینی و پلیمر هستند و همچنین خاصیت فیلم ساز بودن را نیز دارند و داشتن این خصوصیات در کنار هم باعث شده است که این نمونه از فوم های آتش نشانی تمامی خصوصیت مناسب و موثر در اطفا حریق انواع فوم را داشته باشید.

AR FFFP فوم آتش نشانی مقاوم برابر الکل

خب، تا اینجا شما با انواع فوم های آتش نشانی آشنا شده اید و نسبت به این که کدام یک از فوم های آتش نشانی برای استفاده در چه شرایطی کاملا آگاه شدید.

امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید، شما می توانید مطالب زیر را در خصوص اطفا حریق مطالعه کنید:

انواع پودر های آتش نشانی و ویژگی های آنها

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

کلاس های آتش

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز