اسپرینکلر خشک چیست

از جمله نکات مهمی که باید در زمان وقوع آتش‌سوزی به آن توجه داشت خاموش کردن آتش در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. به لطف پیشرفت‌های صورت‌گرفته در زمینه علم و تکنولوژی ابزاری جهت اطفاء حریق ساخته شده که آتش‌سوزی را در همان ابتدای شروع، شناسایی و خاموش می‌کند. این سیستم، اسپرینکلر نام دارد. این سیستم با توجه به آب‌وهوا، میزان بودجه و شرایط ساختمان به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. یکی از پرکاربردترین اسپرینکلرها، مدل خشک است. ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اسپرینکلر خشک چیست؟ برای یافتن پاسخ سوالتان با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

سیستم های اسپرینکلر لوله خشک

اسپرینکلر لوله خشک بعد از نوع تر، بیشترین کاربرد را دارد. این مدل اسپرینکلر بیشتر در محیط‌هایی به کار می‌رود که خطر یخ‌زدگی وجود دارد و دمای هوا از 4 درجه سانتی‌گراد پایین‌تر می‌آید. از سیستم‌های آب‌پاش لوله خشک بیشتر در مناطقی مثل پارکینگ‌ها، گاراژها، باراندازها و ساختمان‌هایی که حاوی تجهیزات حساس به آب هستند استفاده می‌کنند. اسپرینکلر خشک از نوع خودکار است و تنها در بخش‌هایی از ساختمان فعال می‌گردد که آتش‌سوزی در آن‌ها اتفاق افتاده باشد. اساس کار این سیستم بر پایه تفاوت فشار هوا و آب داخل لوله‌ها است. در لوله‌کشی این سیستم بر خلاف مدل تر به جای آب، هوا یا نیتروژن وجود دارد. همین موضوع از یخ زدن لوله‌ها جلوگیری می‌کند.

سیستم های اسپرینکلر لوله خشک

برای پر کردن هوا در خطوط لوله‌کشی اسپرینکلر خشک باید از کمپرسور هوا یا یکنواخت‌کننده جریان هوا (AMD) استفاده گردد. به محض تشخیص حریق، این هوا تخلیه شده و آب از شاخه‌های اسپرینکلر به سمت بیرون پاشیده می‌شود. لوله‌کشی این مدل به صورت درختی یا حلقه‌ای اجرا می‌شود. این سیستم افت فشار بیشتری نسبت به نوع تر دارد. بازه زمانی بین تشخیص آتش و تخلیه لوله‌ها از هوا به منظور جاری شدن آب در سیستم لوله خشک بیشتر است. البته برای کاهش این مدت از شتاب‌دهنده‌ای جهت تسریع در خروج هوا استفاده می‌کنند. قطعه مهمی که در این نوع از اسپرینکلر وجود دارد شیر خشک است. در ادامه به معرفی بیشتر این بخش و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم.

شیر خشک سیستم اسپرینکلر (Dry Pipe Valve)

در لوله‌کشی سیستم اسپرینکلر خشک، قطعه‌ای وجود دارد که به "شیر خشک" معروف است. Dry Pipe Valve از نوع اتوماتیک است و تعادلی بین فشار آب پشت شیر و فشار هوای بعد از آن برقرار می‌کند. اگر در هر بخشی از ساختمان آتش‌سوزی رخ دهد، مایع داخل کپسول اسپرینکلر می‌جوشد و حباب می‌شکند و در آخر سیستم فعال می‌گردد. همزمان با این اتفاق، هوای تحت فشار یا نیتروژن موجود در لوله‌ها خارج می‌شود. این کار، تعادل بین فشار دو سمت دریچه را بر هم می‌زند. این عدم تعادل باعث می‌شود شیر خشک سیستم اسپرینکلر باز شده و آب به بیرون جریان ‌یابد. همزمان با عبور آب، سوئیچ فشار بسته شده و آلارم مکانیکی و الکتریکی فعال می‌گردد.

شیر خشک سیستم اسپرینکلر (Dry Pipe Valve)

روشن شدن این دو آلارم باعث ارتباط بین سیستم اعلان حریق با اطفاء حریق می‌شود. خروج آب تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که حریق خاموش شود یا سیستم به صورت دستی غیرفعال گردد. شیر تعبیه‌شده در سیستم اسپرینگلر خشک از نوع یکطرفه است و با ممانعت از ورود آب به داخل لوله از نشتی آن جلوگیری می‌کند. این شیر با نگه داشتن آب در فضایی که گرمای لازم را دارد جلوی یخ‌زدگی آن در دمای زیر 4 درجه سانتی‌گراد را می‌گیرد. Dry Pipe Valve زمانی که فعال می‌شود به سیستم اعلان حریق مرکزی، سیگنال می‌فرستد. برای اینکه این قطعه به درستی عمل کند باید فشار آب به حدی باشد که بلافاصله بعد از تخلیه هوا از اسپرینکلرها خارج شود. برای تامین این فشار می‌توان از پمپ کمکی یا کلید حساس به فشار استفاده کرد.

کلام آخر

امروزه در هر ساختمانی اعم از مسکونی یا تجاری برای مقابله با آتش‌سوزی از تجهیزات آتشنشانی مانند انواع کپسول یا فایرباکس استفاده می‌کنند. به دلیل تراکم ساختمان‌ها و تعداد بالای طبقات ممکن است پروسه اطفاء حریق با کندی انجام شود و خسارات جانی و مالی بسیاری به بار آید. برای مهار کردن آتش تا زمان رسیدن خودروهای آتشنشانی می‌توان در ساختمان، سیستمی به نام اسپرینکلر تعبیه کرد. این سیستم با افزایش دما فعال شده و بر روی محل حریق آب می‌پاشد. یکی از انواع اسپرینکلر، مدل لوله خشک است که ما در این مقاله به معرفی آن پرداختیم. شما می توانید برای خرید محصول مورد نظر خود از طریق سایت تجهیزات آتش نشانی اینتر اسپایر اقدام نمایید.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز