در سوانح تصادف , آتش سوزی خودروها یکی از بیشترین پیش امدهایی است گه هنگام بروز حوادث رانندگی و یا نقص فنی خودرو بروز می کند بنابراین به همراه داشتن یک کپسول آتش نشانی می تواند کمک شایانی به شما بکند.

ضرورت به همراه داشتن کپسول آتش نشانی در خودرو

چرا باید در خودرو کپسول آتش نشانی داشته باشیم ؟ بیشتر افراد برای حمل و نقل خارجی از ماشین و وسایل حمل و نقل شخصی استفاده می کنند. بنابراین استفاده از خودروهای شخصی محبوب ترین گزینه برای حمل و نقل است. بنابراین وسایل نقلیه همواره دستخوش حوادث و نواقصی می شوند که آتش سوزی می تواند یکی از گزینه ها باشد .

بنابراین داشتن کپسول آتش نشانی در خودرو امری ضروری و واجب است.
قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چه نوع کپسول هایی برای خودرو مناسب هستند باید با انواع عوامل آتش سوزی در خودرو آشنا باشید . کم پیش می آید که یک عامل به تنهایی سبب آتش گرفتن خودرو شود. اصولا ترکیبی از چند عامل مثل نقص فنی، مشکلات مکانیکی، خطاهای راننده و دلایل شیمیایی باعث آتش سوزی خودرو می شوند. وقتی که یک عامل باعث آتش سوزی نباید و ترکیب چندین عامل باعث آتش سوزی شود وضع کمی خطرناک می شود.، به طور مثال هنگام آتش سوزی در خودرو اضافه شدن هر عامل خود می تواند به تنهایی باعث پیچیده شدن وضع شود . بنابراین داشتن اطلاعاتی در مورد موارد بالا می تواند به دارنده ماشین کمک فراوانی کند تا در مهار آتش بتواند اقدانات موثری را انجام دهد . در هنگام آتش سوزی خودرو نکته ای که اهمیت دارد این است که ،خودرو در حال سوختن است. بنابراین اگر به سرعت نتوانستید اتش را مهار کنید به سرعت از خودرو فاصله بگیرید زیرا اتش سوزی های کوچک برای مدت زیادی دوام نمی آورد و بعد از مدتی کوتاه آتش گسترده می شود. بر اساس امار 20 درصد از حوادث جاده ای به آتش سوزی وسایل نقلیه همراه بوده اند بنابراین داشتن اطلاعاتی در این مورد می تواند به شما در نحوه مهار آتش وسیله شما کمک شایانی کند.

عوامل آتش سوزی خودرو

نشت سیستم سوخت رسانی

نقص و نشت در سیستم های سوخت رسانی یکی از شایع ترین عوامل بروز آتش در وسایل نقلیه است. دلایل زیادی وجود دارد که باعث بروز نشت در سیستم سوخت رسانی می شود. تعداد زیادی در مایعات در خوردو خاصیت سمس , خورندگی و قابلین اشتعال دارند که از بین این مایعات بنین یکی از خطرناک ترین مایع ها است. بنزین این قابلیت را دارد که در دمای 8 درجه تنها با یک جرقه کوچک شعله ور شود.این کار به صورت معمول در داخل موتور خودرو اتفاق می افند. بنابراین اگر بنین در هنگام آتش سوزی بر روی قطعات داغ خودرو بریزد در کسری از زمان آتش خواهد گرفت . از اینرو یکی از کارهای استاندارد این است که همواره به خودرو خود توجه کنید و اگر بوی بنزین را احساس کردید هرچه زودتر برای تعمیر آن اقدام کنید.

نقص سیستم الکتریکی خودرو

دومین دلیل برای آتش سوزی خودرو می تواند ناشی از نقص سیستم الکتریکی خودرو باشد.از انجایی که باتری خودرو میزان برق مورد نیاز برای ماشین را فراهم می کند از اینرو می تواند باعث بروز نواقص زیادی شود، بنابراین بهتر است که هر از گاهی اتصالات و وضعیت باتری خود را چک کنید . لخت بودن سیم و بر اثر جرقه می تواند باعث آتش سوزی شود. هنگامی که باتری دروضعیت رانندگی در حال شارژ شدن است ، مخلوطی از بخار الکترولیت و گاز هیدروژنممکن است از آن خارج شود که باعث خوردگی و پوسیدگی باتری و اتصالات می شود که می تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

نشت مایعات خودرو
خودروهای سواری و و وسایل نقلیه مایعات زیادی با قابلیت اشتعال دارند.که می توان به بنزین و گازوئیل، روغن موتور، روغن هیدرولیک و روغن ترمز اشاره کرد . هنگام روشن بودن خودرو این مایعات در حال گردش هستند و در صورت اینکه مسیرهای انتقال دارای مشکل باشد و سوراخ باشد می تواند نشتی داشته باشد و باعث بروز آتش سوزی شود.این موارد تنها برخی از دلایلی و نواقصی است که می توان باعث آتش سوزی خودرو شود.

کپسول آتش نشانی مناسب خودرو

بهترین کپسول آتش نشانی مناسب خودرو

بهترین کپسول آتش نشانی خودرو چه نوع کپسولی است؟ ( best special fire extinguisher for car ) امری مهم است که در خودرو از خاموش کننده استفاده کنید وجود یک خاموش کننده برای خودرو بسیار لازم و ضروری می باشد. بنابراین انتخاب نوع کپسول آتش نشانی در مهار آتش بسیار مهم و ضروری می باشد. قبل از انتخاب کپسول آتش نشانی بهتر است که با انواع کلاس آتش آشنا باشید.

نوع A: حریق ناشی از چوب، پارچه، لاستیک یا سایر جامدات

نوع B: حریق ناشی از مایعات و گازهای قابل اشتعال نظیر بنزین، گازوئیل، گاز و روغن.

نوع C: حریق ناشی از الکتریسیته مانند سیم کشی خودرو.

بنابراین انتخاب کپسول پودرو گاز می تواند ، گزینه مناسبی برای اتومبیل شما است. اگر چه استفاده از این کپسول ممکن است باعث ایجاد خوردگی شود اما جای نگرانی نیست ، زیرا بعد از اطفای حریق مواد می تواند شسته شود. بنابراین بهترین کپسول آتش نشانی خودرو، کپسول های آتش نشانی پودر خشک یا ABC می باشد. زیرا این نوع کپسول آتش نشانی می تواند برای مایعات قابل اشتعال مانند بنرین، گازوئیل و مواد پلاستیکی موجود در خودرو مورد استفاده قرا گیرد. در ضمن استفاده از این نوع کپسول آتش نشانی برای خودرو سیستم برق رسانی خوردو نیز آسیبی وارد نمی کند و مانند کپسول های بیوورسال رسانا نمی باشند و می توان مورد استفاده قرار بگیرند. لازم بعد از خاموش کردن آتش لازم است فورا بقایای پودر را از محل پاک نمایید. کپسول های آتش نشانی فوم (کف) نیز میتواند در خودرو و اتوموبیل مورد استفاده قرار بگیرد اما بهترین کپسول آتش نشانی خودرو همان کپسول پودر خشک می باشد زیرا دارای مزایای بیشتری می باشد. کپسول های فوم و کف از آن جهت که ممکن است دچار یخ زدگی شوند به عنوان کپسول آتش نشانی مناسب خودرو شناخته نمی شوند.

اندازه کپسول آتش نشانی مخصوص خودرو

در ابتدا برای انتخاب کپسول آتش نشانی مخصوص خودرو لازم است به نکاتی توجه داشته باشید.بهترین انتخاب برای کپسول آتش نشانی مخصوص خودرو کپسولهایی با وزن یک الی دو کیلو از نوع کپسولهای پودرو گاز است. کپسول های کوچکتری نیز در بازار موجود می باشند که به مراتب هم کوچکتر و هم سبک تر هستند اما هنگام بروز حادثه ممکن است کارآمد نباشند. توجه داشته باشید برای کپسول آتش ناشانی یک کیلوگرمی مناسب خودرو زمان تخلیه حدودا 6 ثانیه است در حالی که برای کپسول های آتش نشانی دو کیلوگرمی به صورت متوسط 10 ثانیه می باشد. در دیگر نکاتی که هنگام خرید کپسول آتش نشانی مناسب خودرو باید به آن توجه داشته باشید. محل قرارگیری، ابعاد و اندازه خودرو نیز عموما می بایست مورد توجه قرار گیرد.

محل نصب کپسول آتش نشانی در خودرو

محل نصب کپسول آتش نشانی در خودرو

بهترین محل برای نصب کپسول درخودرو محلی است که همیشه در دسترس باشد و در کمترین بازه زمانی در دسترس باشد.گذاشتن کپسول آتش نشانی زیر صندلی شاگرد می تواند یک گزینه خوب باشد زیرا همیشه راننده با آن دسترسی دارد. صندوق عقب هم می تواند گزینه مناسبی باشد.بهتر است که کپسول در محل خود ثابت باشد تا به آن آسیبی نرسد و باعث تخلیه آن نشود.

نکاتی که هنگام خرید کپسول آتش نشانی مخصوص خودرو باید به آن توجه کنید؟

سبک باشد عموما دو کیلوگرم یا کمتر
جمع و جور باشد تا بتوان به راحتی در هر محلی قرار دهید استوانه بودن، دراز و باریک بودن و لاغر بودن از مهم ترین ویژگی های این نوع کپسول می باشد.
بدنه کپسول آتش نشانی با دوام باشد
پر شده و آماده باشد تا در صورت نیاز بتوان به راحتی هنگام نیاز استفاده نمود.
نگهداری آن آسان باشد.
بست و نگهدارنده را نیز خریداری نمایید تا توانتید به راحتی آن را در هر قسمتی از خودرو خود نصب کنید.
دارای اهرم تخلیه باشد تا بتوان روند تخلیه را کنترل نمود
دارای ضمانت و استانداردهای لازم باشد.

شما می توانید برای خرید کپسول آتش نشانی به قسمت محصولات سایت اینتر اسپایر مراجعه نمایید.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز