کپسول های آتش نشانی در منزل

آتش سوزی یکی از بدترین اتفاق هایی است که ممکن است برای شما اتفاق بیافتد، چرا که اگر زود دست به کار خاموش کردن آتش نشوید، ممکن است که ضررات جبران ناپذیری به جان و مال شما وارد شود، به همین دلیل شما باید نکات ایمنی برای مقابله با این نمونه حوادث را حداقل در خانه را بدانید.
بهترین وسیله برای مقابله با آتش سوزی در منزل کپسول آتش نشانی می باشد که در ادامه به شما روند خاموش کردن آتش سوزی در خانه با استفاده از کپسول آتش نشانی را به شما آموزش می دهیم.

کپسول آتش نشانی در خانه

چطور از کپسول آتش نشانی در منزل استفاده کنیم؟

اولین مرحله برای خاموش کردن آتش سوزی در منزل این است که منشاء آتش سوزی را مشخص کنید. شاید بپرسید: "چه تفاوتی دارد که آتش سوزی در اثر چیست؟" و دقیقا همین عدم آگاهی باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری شده است. به عنوان مثال شما نمی توانید از کپسول آب و گاز تحت فشار، در شرایطی که آتش سوزی در اثر اتصالی وسایل الکتریکی، روغن آشپزی یا مایعات قابل اشتعال است، استفاده کنید. چرا که این کار باعث تشدید آتش خواهد شد. از طرفی بهترین گزینه برای خاموش کردن این آتش سوزی ها کپسول پودر و گاز تحت فشار است.
شما می توانید برای شناسایی انواع آتش سوزی و کپسول های آتش نشانی مخصوص آن موقعیت مطالب زیر را مطالعه کنید.

کلاس های آتش

استاندارد نصب کپسول های آتش نشانی

نحوه استفاده از کپسول های آتش نشانی

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

Fire Extinguisher kitchen

شما با خواندن مطالب بالا می توانید به راحتی در زمان خطر آتش سوزی در منزل خود را مهار کنید. ولی یک اصل بسیار مهم به جز آگاهی در این میان نیاز دارید که "اعتماد به نفس نام" دارد. زمانی که شما در منزل خود با یک آتش سوزی مواجه می شوید اول از همه باید آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید، چرا که دستپاچه شدن در چنین شرایطی ممکن است نتیجه معکوس به شما بدهد وهمین کارتان باعث می شود که اتفاقات بدی رخ دهد.
در زمان استفاده از کپسول آتش نشانی نیز نیاز به دستپاچه شدن نیست، البته ممکن است در اولین تجربه استفاده از کپسول آتش نشانی کمی دست و پای خود را گم کنید که اصلا جای تعجب نیست. دلیل آن هم این است که کپسول های آتش نشانی تحت فشار پر شده اند و ممکن است که در زمان استفاده صدای زیادی برای شما تولید کنند.

بگذارید تا یک مرتبه دیگر به طور واضح مراحل استفاده از کپسول آتش نشانی را در منزل برای شما توضیح دهیم.

  • ابتدا کلاس یا نوع آتش سوزی را مشخص می کنیم.
  • سپس کپسول مناسب برای موقعیت را برداشته و ضامن آن را می کشیم.
  • در مرحله بعد در فاصله مناسب از آتش سوزی قرار می گیریم.
  • شیر کپسول را باز می کنیم یا اهرم مخصوص استفاده را فشار می دهیم و سعی می کنیم که خاموش کننده را به همه قسمت های آتش سوزی برسانیم.

ویژگی های کپسول آتش نشانی مناسب آپارتمان

کپسول آتش نشانی مناسب آپارتمان چه کپسولی است؟ آیا از هر کپسولی می توان در آپارتمان استفاده نمود.؟ آیا کپسول کف (فوم) مناسب منزل مسکونی و آپارتمان ها است؟ زمان شارژ کپسول آتش نشانی چگونه است؟ کپسول فوم دارای سولفات آلومینیوم و بی کربنات می باشد که در دماهای بالاتر از 70 درجه با آزاد کردن دی اکسید کربن منجر به خاموش شدن آتش می شود. لازم به ذکر است که انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب آپارتمان و منزل تنها بخشی از فرآیند خاموش کردن آتش می باشد باید بتوانید با این کپسول کار کنید تا بتوانید به صورت موثر آتش را خاموش نمایید. به عنوان مثال برای خاموش کردن آتش سوزی وسایل الکتریکی نباید از کپسول هایی با پایه آب استفاده کرد.

کپسول آتش نشانی مناسب آشپزخانه

کپسول آتش نشانی مخصوص آشپزخانه حاوی نوع خاصی از مواد شیمیایی خیس با نام (wet chemical) می باشد که می توانید برای آتش سوزی مواد خوراکی و روغن های خوراکی استفاده نمایید. از ترکیبات این کپسول آتش نشانی می توان به بی کربانات پتاسیم اشاره کردکه در دمای بالا به دی اکسید کربن تبدیل می شود و موجب کاهش اکسیژن در نتیجه خفه کردن آتش می انجامد. اطفای حریق ناشی از آتش سوزی روغن های خوراکی و ... نیاز به مهارت خاصی دارد. که در صورت عدم استفاده از کپسول آتش نشانی می بایست با پتوهای خاصی که از نوع ضد حریق تیز می باشند آتش را خاموش کنید.

کپسول آتش نشانی مناسب پارکینگ اپارتمان

کپسول آتش نشانی CO2 بهترین کپسول مناسب برای پارکینگ می باشد، این نوع کپسول می تواند بهترین گزینه برای خاموش کردن آتش سوزی ناشی از مایعات اشتعال زا و الکتریسیته باشد.

شرایط خاص و بحرانی برای برای اطفاء حریق در منزل

یکی از احتمالاتی که باید در نظر بگیرید این است که کپسول آتش نشانی مود نیاز شما در دسترس نیست، در چنین شرایط شما باید با آگاهی کامل به سمت خاموش کردن آتش بروید. به عنوان مثال در زمان هایی که در آشپزخانه شما دچار آتش سوزی روغن خوراکی می شوید، استفاده از آب می تواند بسیار خطرناک باشد، به همین دلیل شما باید آتش را با استفاده از روش خفه کردن خاموش کنید و مانع رسیدن اکسیژن به آتش سوزی شوید.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز