دستور العمل شارژ کپسول آتشنشانی

fire

در کارگاه های که وظیفه شارژ کپسول آتش نشانی را دارند جهت ایجاد هماهنگی و همچنین کنترل امور مربوط به شارژ کپسول آتشنشانی در کارگاه ها و تاسیسات نیاز به رعایت یکسری موار می باشد که در این مقاله شما را با این موارد آشنا می نماییم.

در کاگاه های شارژ کپسول آتشنشانی اجرای این دستور العمل ها بر عهده دفاتر پشتیبانی کارگاه می باشد که فردی را به عنوان کارشناس HSE سایت معرفی نموده که وظیفه او نظارت بر حسن اجرای کار واحد ایمنی بهداشت میباشد.

این دستور العمل در 3 نسخه متفاوت موجود میباشد که نسخه اصلی آن نزد واحد ایمنی می باشد و دیگر نسخ به نماینده مدیریت و دقاتر پشتیبانی ساختمان ها و کارگاه ها که به عنوان نسخه تحت کنترل می باشد ارائه می گردد.

دستور العمل روند کار به صورت زیر میباشد :

واحد پشتیبانی اقدامات لازم را فراهم نموده و واحد ایمنی و بهداشت بوسیله کارشناس HSE براساس روند زیر به شارژ کپسول آتشنشانی می پردازد.

کنترل و تحویل گرفتن کپسول های آتش نشانی :

کپسول های آتش نشانی که در کارگاه ها مورد استفاده قرار میگیرند باید از لحاظ موارد زیر مورد بررسی و کنترل قرا گیرند :

  • ظرفیت : براساس نوع کپسول مصرفی و محلی که قرار است کپسول ها در آن جا قرار گیرد تقسیم بندی شده و همانند جدول زیر می باشد :

رديف

وزن ماده خاموش كننده

واحد به كيلو گرم

1

1-3

كيلو گرم

2

3-6

كيلو گرم

3

6-9

كيلو گرم

4

9-10

كيلو گرم

5

بالاتر از 10

كيلو گرم

  • فشار تخلیه : کلیه کپسول های آتش نشانی براساس فشار معینی به سمت آتش پرتاب می گردد که بهترین کارایی را داشته باشد و که معمولا این فشار در حدود 100 psi و یا 7atm میباشد.
  • طول پرتاب : در کپسول های آتش نشانی دستی هرچه قدر میزان پرتاب مواد خاموش کننده بیشتر باشد بهتر بوده و باعث می شود کمتر به آتش نزدیک شده و در واقع می توان گفت طول پرتاب مناسب در کپسول های مختلف بین 2 تا 7 می باشد.
  • درصد تخلیه : راندمان استفاده از مواد خاموش کننده از جمله مهم ترین مشخصه ای هر دستگاه میباشد که در کپسول های آتش نشانی پودری حداقل 85% و در کپسول های آتش نشانی آب و کف و CO2 حداقل 95% می باشد. به این معنی که در نوع پودری 15% و در نوع آب و کف 5% از مواد داخل کپسول باقی می ماند.
  • زمان تخلیه : زمان که آتش سوزی شروع می شود میزان آن لحظه به لحظه بیشتر شده و در نتیجه برای خاموش کردن آنش، داشتن سرعت عمل بالا بسیار مهم بوده . برای استفاده از کپسول آتش نشانی همانند جدول زیر میتوان عمل نمود

رديف

وزن ماده KG

حجم ماده LIT

حداقل زمان تخليه طق استاندارد ايران بر حسب ثانيه

حداقل زمان تخليه طق استاندارد انگليسي بر حسب ثانيه

1

1-3

1-2

8

6

2

3-6

3-6

10

9

3

6-9

10

4

6-10

6-10

12

5

بالاتر از 10

بيش از 10

15

6

14-19

10

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز