نکات ایمنی استفاده از کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی یکی از مهمترین و پر استفاده ترین تجهیزات اطفاء حریق است که انواع مختلفی دارد و بسته به نوع آتش سوزی باید در زمان مناسب از کپسول مناسب استفاده کرد. ولی مورد مهمی که در این خصوص باید در نظر داشته باشید این است که در زمان آتش سوزی شما باید حتما نکات مهم را در خصوص استفاده از کپسول آتش نشانی را بدانید و رعایت کنید. در این مطلب از اینتر اسپایر قصد داریم که مطالب مهم و مربوط به استفاده از انواع کپسول آتش نشانی را برای شما توضیح دهیم تا در شرایط اضطراری از آمادگی لازم بر خوردار باشید.

fire extinguishers all

نکات مهم در زمان استفاده از کپسول آتش نشانی

استفاده از کپسول سازگار با نوع آتش سوزی

اول از همه باید مراقب باشید که از کپسول آتش نشانی سازگار با محیط استفاده کنید، برای انتخاب کپسول آتش نشانی شما ابتدا باید مواد سوختنی که در محیط شما هستند را مشخص کنید و با توجه به آنها کپسول های آتش نشانی خود را خریداری کنید. مطالب زیر می تواند برای شما مفید باشد:

کلاس های آتش
راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

اسفتاده صحیح کپسول آتش نشانی

استفاده از روش مناسب برای اطفاء حریق

به طور کلی شما سه راه برای خاموش کردن آتش پیش رو دارید که این سه راه هر کدام یکی از ضلع های مثلث آتش را برای شما از بین می برد. و به این صورت به روش های زیر می رسیم:

  • از بین بردن حرارت: در این روش با استفاده از کپسول آب و گاز و یا آب حرارت موجود در محل آتش سوزی را از بین می بریم.
  • قطع کردن رسیدن اکسیژن به آتش: به این روش خفه کردن نیز می گویند و شما باید در آن مسیر رسیدن هوا به آتش سوزی را مسدود کنید.
  • گرفتن مواد سوختنی و از بین بردن عامل آتش سوزی: در این روش شما همه مواد قابل اشتعال را از مسیر آتش سوزی دور می کنید تا آتش چیزی برای تغذیه کردن و گسترش پیدا کردن نداشته باشد.

کپسول آتش نشانی مورد نیاز خود را به درستی شناسایی کنید.

یکی از ساده ترین روش ها برای شناسایی کپسول آتش نشانی، تشخیص نوع آنها بر اساس رنگ است که برای این کار شما می توانید از راهنمای زیر استفاده کنید.

البته نکته مهم در خصوص رنگ بندی این است که بیشتر کپسول های آتش نشانی قرمز هستند و قسمتی از کپسول های آتش نشانی را برای شناسایی رنگ می کنند.

قبل از انتخاب کپسول مواردی که در زمان های اضطراری با آن مواجه هستید را در نظر بگیرید.

موارد مهمی که در زمان خرید باید به یاد داشته باشید عبارتند از:

  • مدت زمانی که کپسول های آتش نشانی شما می توانند آتش سوزی را پوشش دهند.
  • مواد سوختنی موجود در محیط شما
  • در صورتی که به چند نوع کپسول نیاز دارید، همه انواع مورد نیاز را بخرید و خسیس بازی را کنار بگذارید. زیرا آتش سوزی با هیچ کسی شوخی نخواهد داشت.
  • به سادگی به کار بردن کپسول های آتش نشانی دقت داشته باشید.
  • کپسول های آتش نشانی را در محل های مناسب و در دسترس نصب کنید و شرایط محیطی برای نگهداری آنها را در نظر داشته باشید.
  • از بروشور ها و تابلو های راهنمای استفاده کنار کپسول های آتش نشانی استفاده کنید.

استفاده از کپسول آتش نشانی

آگاهی خود را در زمینه اطفاء حریق افزایش دهید.

داشتن آگاهی در مورد مقابله با آتش سوزی می تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. به همین دلیل مطالب زیر را در اختیار شما گذاشته ایم تا بتوانید تصمیم های درستی در زمان آتش سوزی بگیرید.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز