جزئیات نصب جعبه آتش نشانی

یکی از تجهیزاتی که باید در ساختمان ها و به خصوص ساختمان های چند طبقه و چند واحد استقاده شود فایر باکس یا همان جعبه آتش نشانی است که آن را با نام جعبه ی F هم می شناسیم. این که در چه ساختمان هایی باید از چه تجهیزاتی برای آتش نشانی استفاده کرد و یا در چه ساختمان هایی باید از جعبه ی آتش نشانی استفاده کنیم و آنرا در چه محلی نصب کنیم را در مطلب ضوابط آتش نشانی ساختمان به زبان ساده توضیح داده ایم و موضوع اصلی امروز ما جزئیات نصب جعبه آتش نشانی می باشد.

ولی قبل از آن بگذارید تا شما را با فایر باکس یا جعبه آتش نشانی آشنا کنیم.

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس چیست؟

فایر باکس یا همان جعبه اتش نشانی یکی از موثر ترن تجهیزات آتش نشانی می باشد که در ساختمان هایی با کربری های مختلف مانند سکونی اداری و ... از ان استفاده می شود.
جعبه آتش نشانی از تجهیزات اولیه اطفا حریق است و وظیفه ی آن این است که محیط را از دود پاک سازی کند و حرارتی که در اثر آتش احساس می شوند را کاهش دهد و از برگشتن شعله جلوگیری کند. همچنین جعبه آتش نشانی به شما این امکان را می دهد که برای افرادی که در ساختمان گیر افتاده اند تا زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی زمان بخرید و آن ها را نجات دهید و به خاموش کردن سریع آتش کمک کنید. در ضمن نیروهای آتش نشانی هم می توانند به راحتی از این تجهیزات استفاده کنند و موثر تر واقع شوند.

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس باید چگونه نصب شود؟

در این بخش جزئیات و موارد مهم و کلیدی برای نصب جهبه آتش نشانی را برای شما عزیزان می گوییم.

فایرباکس رو کار باید 130 سانتی متر بالاتر از کف ساختمان و در محلی که برای همه قابل دیدن باشد نصب شود و در صورتی که جعبه آتش نشانی شما از نوع توکار بود باید آن را به صورتی نصب کنید 70 سانتی متر بالاتر از سطح ساختمان شما باشد. در ضمن بیشتر فایر باکس ها یا همان جعبه های آتش نشانی را در راه پله ها یا پاکرد ها و راهرو ها نصب می کنند تا برای همه ی اهالی یک طبقه قابل دسترس باشد. فاصله ی جعبه های آتش نشانی باید نهایتا 30 متر باشد تا در صورتی که یکی از آنها خراب بود دیگری بتواند کمبود آن را جبران کند.

خروجی های جعبه آتش نشانی باید به چه صورت باشد؟

جعبه های آتش نشانی می تواند دارای خروجی های: 1 – 1.5 – 2 – 2.5 اینچ است.
نوعی خروجی و میزان دبی آن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • محتویات ساختمان و نوع آنها: یعنی با توجه این که ساختمان اداری، تجاری، مسکونی یا صنعتی است، مواد سوختنی در آن متفاوت می باشد و باید این موضوع را مد نظر قرار داد.
  • سرعت اشتعال پذیری وسایل و محتویات ساختمان ها
  • تعداد افراد ساکن در ساختمان

خروجی های 2.5 اینچی دارای دبی 2250 لیتر در دقیقه و خروجی های 1.5 اینچ 450 لیتر در دقیقه خروجی دارند.

داخل جعبه آتش نشانی یا فایر باکس

جعبه های آتش نشانی با لوله های لاستیکی یا هوزریل(Hose Reel)

لوله هایی که در این جعبه ها هستند از جنس لاستیک هستند و آن ها را با نام هوزریل می شناسند، از هوزریل برای ساختمان های اداری و مسکونی استفاده می شود و این لوله ها که به صورت قرقره ای در جعبه آتش نشانی قرار گرفته اند و در مواقعی که به آنها نیاز است، به اندازه ی نیاز از جعبه خارج شده و به کار گرفته می شوند.

در ضمن در کنار بعضی از جعبه های آتش نشانی یک محل برای قرار دادن کپسول آتش نشانی نیز وجود دارد یا این که در همان جعبه یک محفظه برای قرار دادن یک کپسول آتش نشانی قرار داده شده است که بنابر پیش بینی هایی که انجام می شود باید آنرا به دقت انتخاب کرد، شما می توانید کپسول آتش نشانی خود را با استفاده از راهنمای زیر انتخاب کنید.

نوشتن دیدگاه

به این مطلب امتیاز دهید

0/5
امتیاز